Volgens de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) dient iedere zorginstelling een cliëntenraad te hebben. Derhalve is in 2012 de cliëntenraad van AYA Thuiszorg Tilburg opgericht.

Wat is een cliëntenraad?

Een cliëntenraad is een onafhankelijke groep mensen die opkomt voor de belangen van cliënten van een zorginstelling.  Een cliëntenraad bestaat uit cliënten of hun familieleden. Maar ook kennissen van cliënten kunnen deelnemen aan een cliëntenraad.
Het doel van een cliëntenraad is het bevorderen van de medezeggenschap van cliënten. Dat wil zeggen dat iedere cliënt zijn mening kan geven via de cliëntenraad van zijn zorgaanbieder. De cliëntenraad maakt het dus mogelijk dat cliënten invloed hebben op het beleid van de organisatie.

Wat kan de cliëntenraad van AYA Thuiszorg Tilburg voor u doen?

Via de cliëntenraad kunt u aangeven wat u vindt van AYA Thuiszorg Tilburg. Maar wat betekent dit nou in de praktijk? Heeft u regelmatig klachten en heeft u het gevoel dat wij hier te weinig aan doen? Heeft u een wens waarvoor u geen gehoor vindt bij de organisatie? Heeft u opmerkingen over het beleid van AYA Thuiszorg Tilburg of vindt u dat er bepaalde zaken verbeterd kunnen worden?

Voor al dit soort zaken kunt u terecht bij de cliëntenraad. Iedere vraag of opmerking wordt serieus genomen. De procedure verloopt hierbij als volgt:

  1. Allereerst wordt bekeken of uw vraag of opmerking  voor alle cliënten belangrijk is. Als dat zo is dan zal uw vraag door de raad in behandeling worden genomen. Persoonlijke kwesties die alleen voor u zelf belangrijk zijn worden niet door de cliëntenraad behandeld. Hiervoor kunt u terecht bij AYA Thuiszorg Tilburg.
  2. De cliëntenraad vergadert twee keer per jaar met de directie van AYA Thuiszorg Tilburg. Uw vragen en opmerkingen die voor alle cliënten belangrijk zijn worden tijdens deze vergaderingen besproken met de directie. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat AYA Thuiszorg Tilburg zijn beleid op zo’n manier aanpast waardoor meer rekening wordt gehouden met uw wensen en dat van de overige cliënten.
  3. Na overleg met de directie ontvangt u van ons een bericht over uw vraag of opmerking.

Hoe kunt u de cliëntenraad bereiken?

U kunt de cliëntenraad op de volgende manier bereiken:

  1. Telefoon            : 06 – 40 18 37 40
  2. E-mail                : clientenraadayatilburg@outlook.com